جلیلی با تبریک به نمایندگان مجلس شورای اسلامی به خاطر حضور در خانه ملت گفت: امیدواریم مجلس به عنوان عصاره فضائل ملت بتواند وظایف خود را به نحو احسن انجام دهد.
وی ادامه داد: حقوق هسته ای یکی از مسائلی است که در زمینه حقوق ملت ما مطرح است. فعالیت های هسته ای ایران همانطور که مقام معظم رهبری در سخنرانی خود مطرح کردند بهانه ای بیش نیست.
جلیلی گفت: تقابلی که امروز به بهانه انرژی هسته ای در مقابل ایران وجود دارد بیشتر تقابلی است با اندیشه ای که نظام اسلامی و مردمسالار دینی دنبال می کند.
دبیر شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: در حقیقت غرب از این نگران است که ایران اسلامی بتواند الگویی برای پیشرفت و مقاومت باشد. نکته مهمی که برای آنها بسیار قابل اهمیت است این است که امروز جمهوری اسلامی ایران مقاومتی را که در عرصه های مختلف در برابر الگوی حاکم بر نظام جهانی در حال ارائه کردن است چه در عرصه های سیاسی و چه در عرصه های اقتصادی صرفا یک مقاومت تنها نیست بلکه مقاومتی همراه با پیشرفت است.
جلیلی با بیان اینکه توام شدن مقاومت ملت ایران با پیشرفت قابل توجهی مهمترین دغدغه غرب است، اظهار داشت: فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی که مبتنی بر حقوق مشروع ملت ایران است نمادی از مقاومت و پیشرفت است.
وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی طی سالهای اخیر توانسته است به خوبی از حقوق خودش دفاع کرده و در برابر زیاده خواهی ها مقاومت کرده و پیشرفت هم داشته باشد.
وی گفت: دشمنان ما در 33 سال اخیر در عرصه های مختلف از هر راهکاری برای جلوگیری از شکل گیری انقلاب و نظام جمهوری اسلامی بکار گرفتند. همین چند وقت پیش معاون اول رئیس جمهور آمریکا در جمع خاخام ها اعلام کرده بود ما چیزی نبوده است برای مقابله با ایران بتوانیم به کار بگیریم و بکار نگرفته باشیم.
دبیر شورای عالی امنیت ملی با تاکید بر اینکه غرب در طی 33 سال اخیر ظرفیت های مختلفی برای مقابله با ملت ایران بکار گرفته است تصریح کرد: پیشرفت هسته ای ایران به عنوان نمادی از مقاومت و پیشرفت ایران برای غرب قابل پذیرش نبود و اقدامات متعددی را برای مقابله با آن انجام داد.
وی در تشریح این اقدامات گفت: این اقدامات شامل فعالیت های سخت افزاری در بدترین شکل تا فعالیت های نرم افزاری می شود، از زمانی که بحث تعلیق را به مدت 2 و نیم سال به کشور تحمیل کردند و بعد تصویب تحریم ها برای جلوگیری از پیشرفت هسته ای ایران برای فشار آوردن به ملت ایران، ترور دانشمندان هسته ای ، فرستادن نرم افزارهای ویروسی مثل اکستاس نت برای ایجاد اختلال در فعالیت های هسته ای ایران را در پیش گرفتند.
جلیلی ادامه داد: در یکی از همین گفتگوها یکی از طرف های غربی به صراحت بیان کرد ما می خواهیم شما دانش هسته ای نداشته باشید. بحث، بحث چند سانتریفیوژ نیست بلکه فراتر از این است، در توافق سعدآباد نیز به صراحت بیان شده بود که جمهوری اسلامی ایران باید ضمانت های عینی بدهد که منظور خود از این ضمانت ها را نداشتن دانش هسته ای بیان کرده بودند.
دبیر شورای عالی امنیت ملی اظهار داشت: مقاومت ملت ایران امروز باعث پیشرفت هسته ای شده و مسیری که طی شد از مسیر تعلیق به تولید 10 هزار سانتریفیوژ رسیده است، زمانی غرب می گفت نباید غنی سازی کنید اما امروز ایران غنی سازی 20 درصد انجام می دهد. آنچه مهم است این است که جمهوری اسلامی ایران امروز با استفاده از ظرفیت های بومی تمام آنچه برای تولید چرخه سوخت هسته ای نیاز است در اختیار دارد.
وی ادامه داد: در یکی از گفتگوها سولانا می گفت شما مثل کسی می مانید که در حالیکه ماشین ندارد بنزین می خرد این کار چه منطقی دارد. بنده گفتم شما عکس این موضوع را در نظر بگیرید اگر کسی بخواهد ماشینی با هزینه گرانقیمت بخرد و بعد سوخت آن را نداشته باشد و هیچ تضمینی وجود نداشته باشد که بنزینی برای استفاده از آن داشته باشد چه فایده ای دارد؟
جلیلی افزود: غرب حتی برای نیروگاه بوشهر نیز تمام قراردادهای خود را لغو کرد. امروز جمهوری اسلامی ایران تمام ظرفیت های تولید سوخت هسته ای را به صورت بومی در اختیار دارد.
دبیر شورای عالی امنیت ملی در بخش دیگری از سخنان خود به بررسی ابعاد حقوقی علل پیشرفت هسته ای پرداخت و ادامه داد: غرب ادعاها و اتهامات زیادی را مطرح می کرد در سال 86 بر اساس توافقنامه ای ایران تضمین کرد هر آنچه را که غرب ادعا دارد بررسی می کند. در آن زمان آژانس تنها در 6 مسئله ادعا داشت که ایران توانست آن 6 مسئله را حل کند و برای تک تک آنها آژانس نامه داد که این موضوع تمام شده است.
وی گفت: غرب با پایان این مذاکرات مجموعه برخی مطالعات ادعایی یا اتهاماتی که در اخبار است را به ما ارائه داد و گفت ارزیابی خود را در این رابطه ارائه دهید، جمهوری اسلامی آن ارزیابی را هم توضیح داد و آژانس باید پرونده جمهوری اسلامی را عادی می کرد.
جلیلی در بررسی ابعاد سیاسی پرونده هسته ای ایران، گفت: غرب پس از آنکه در ابعاد فنی و حقوقی به جایی نرسید بسیار امید بسته بودند که با برخی فشارهای سیاسی و برخی از امیدهایی که می تواند به برخی مسائل داشته باشند مانع مسیر پیشرفت و مقاومت ملت ایران شوند.
دبیر شورای عالی امنیت ملی افزود: خوشبختانه روندی که در این 33 سال طی شده منجر به افزایش امنیت و ثبات نظام سیاسی جمهوری اسلامی شده است.
وی انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی را یکی از عوامل تثبیت نظام جمهوری اسلامی خواند و گفت: با این انتخابات ثابت شد که در نظام جمهوری اسلامی رقابت و مشارکت توام هستند و این رقابت ها منجر به تثبیت نظام می شود.
جلیلی تصریح کرد: در زمینه های اقتصادی نیز همینطور است ما در گفتگوهای ژنو 3 در سال 89 به غرب اعلام کردیم که تحریم ها به جایی نمی رسد، غرب معتقد بود که تحریم های فلج کننده ایران را متوقف می کند اما ما بیان کردیم شما در حالی امید به تحریم ها بسته اید که جمهوری اسلامی در اوج اقتدار خود بزرگترین جراحی اقتصادی را آغاز کرده است.
سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس در ارائه گزارش از روند مذاکرات هسته ای ایران با 1+5 در بخشی از سخنان خود اظهار داشت: در مذاکرات ژنو 3 تمام صحبت ما این بود که حاضریم با شما گفتگو و همکاری کنیم و آن گفتگو باید حول موضوعات مشترک باشد نه موضوعی که شما می خواهید.
وی ادامه داد: در مذاکرات استانبول که اول بهمن 89 شکل گرفت گفتیم لازمه همکاری و گفتگو پذیرش حقوق ملت ایران است، اگردر ژنو 3 پذیرفته ایم که گفتگوها حول موضوعات مشترک باشد لازمه اش این است که شما به حق ملت ایران اعتراف کنید اما در روند این مذاکرات آنها این را نپذیرفتند و گفتگوها را ترک کردند و قبل از شروع گفتگوهای اخیر ادعایشان این بود که تحریم ها باعث شد ایران به پای میزگفتگو بیاید.
جلیلی ادامه داد: غربی ها زمانی گفتگو را ترک کردند که بیداری اسلامی در منطقه آغاز شد و دیدند که در کنار ظرفیت های جمهوری اسلامی ایران، ظرفیت های منطقه و توازن در منطقه به ضرر صهیونیست و همپیمانان آمریکا در حال تغیر است بنابراین پس از مدتی شروع به نامه نگاری کردند و گفتند ما گفتگوها را ترک نکردیم.
دبیر شورای عالی امنیت ملی خاطر نشان کرد: در گفتگوهای ژنو 2 مطرح کردیم که جمهوری اسلامی برای حقوق هسته ای نیازمند سوخت 20 درصد است بنابراین به آژانس نامه نوشتیم و اعلام کردیم که گزینه اول ما خرید است، آنها چون فکر کردند این موضوع معطوف به نیاز جمهوری اسلامی است، اقداماتی کردند مقرر شد سوخت 3.5 درصد را بدهیم و 20 درصد تحویل بگیریم اما آنها در تبادل هم بازی هایی درآوردند و شروطی گذاشتند که معقول و منطقی نبود که منجر به بیانیه تهران شد.
جلیلی یادآور شد: ما در ژنو 2 مطرح کردیم که اگر چنین تبادلی انجام نشد ما خودمان سوخت 20 درصد تامین می کنیم من لبخندی که برخی از آنها در آن گفتگوها زدند فراموش نمی کنم زیرا ادعایشان این بود که در صورتی هم که بخواهند تبادل با ما داشته باشند حداقل دو سال طول می کشد که البته ما نپذیرفتیم و تاکید کردیم که تبادل 3.5 درصد و 20 درصد باید همزمان باشد.
وی تاکید کرد: به دنبال این جریان توانستیم با ظرفیت جوانان و دانشمندان کشور این اقدام بزرگ را انجام دهیم که شهید شهریاری هم نقش ارزشمندی در این موضوع داشت.
دبیر شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: خوشبختانه در 25 بهمن سال 90 توانستیم سوخت 20 درصد را تبدیل به صفحات سوخت کنیم و در رآکتور تهران قرار دهیم. اگر آنها امیدهایی داشتند که بر اساس نیاز ما، فشار وارد کنند این هم از دستشان رفت بنابراین نامه نگاری هایشان شروع شد که گفتگوها را ادامه دهیم.
وی خاطر نشان کرد: آنچه در استانبول یک مطرح کردیم این بود که طبق ان پی تی حق جمهوری اسلامی ایران در غنی سازی اورانیوم به رسمیت شناخته شود بنابراین گفتگوهای استانبول 2 بر این اساس شکل گرفت چون آنها پذیرفته بودند ما در استانبول 2 تاکید کرده بودیم که گفتگوها باید هدفمند باشد و مشخص باشد که این گفتگوها از چه نقطه آی آغاز و به چه نقطه ای ختم می شود. نکته دیگراین بود که تاکید کردیم این گفتگوها باید مبتنی بر گام های متقابل باشد یعنی اگر ما گامی بر می داریم متقابلا شما باید گامی بردارید آنها در استانبول 2 این موضوع را پذیرفتند که گفتگوها را بر این مبنا شکل دهیم.
وی گفت: در این فاصله یکی از بحث های اساسی که مطرح کردیم که جمهوری اسلامی ایران امروز با پشتوانه خوب و ظرفیت های خوب منطقه ای و بین المللی وارد این گفتگوها شده و آنها نباید دچار اشتباهات محاسباتی شوند و دوباره وارد مسیر غلط گذشته نشوند. تاکید کردیم اگر شما دچار اشتباه محاسباتی شوید این دور از گفتگوها نیز بی نتیجه خواهد بود.
جلیلی گفت: بنابراین در بغداد جمهوری اسلامی وارد بحث های جدی شد ما 5 پیشنهاد مشخص را بیان کردیم و مهمترین آن این بود که اگر 7 کشور قرار است با هم گفتگو کنند دلیلی ندارد فقط گفتگوها درباره موضوع هسته ای باشد آنها در استانبول 2 قبول کردند که محور گفتگوها در بغداد موضوعات هسته ای و غیر هسته ای باشد بنابراین یکی از موضوعات مطرح شده در مذاکرات بغداد بحث بحرین بود آنها هم پیشنهاداتی در باره مبارزه با مواد مخدر و دزدی دریایی داشتند که ماهم مخالفتی نکردیم.
دبیر شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: موضوع دیگر این بود که گفتیم اگر می گویید مسیر همکاری و گام های اعتماد سازی را شروع کنیم ما امروز یک گام اساسی و جدی برداشتیم شما می گویید نگران انحراف مسائل صلح آمیز ایران هستید اما ما در عالی ترین سطح در نظام جمهوری اسلامی ایران یعنی رهبر معظم انقلاب فتوا به حرام بودن سلاح های کشتار جمعی داده اند و این ظرفیت بزرگ برای خلع سلاح است و حال شما باید گامتان را برای مسیر بعدی بردارید و حق غنی سازی جمهوری اسلامی را به رسمیت بشناسید و بیانیه بغداد می تواند در خصوص همین موضوع باشد به این صورت که ما بر حرام بودن سلاح هسته ای تاکید می کنیم و شما هم بر حق غنی سازی اورانیوم در جمهوری اسلامی تاکید کنید بر این اساس می توان گفتگوها را جلو برد.
جلیلی افزود: موضوع دیگراین بود که چارچوب گفتگوها نباید نامشخص باشد بنابراین پیشنهادات مشخصی ارائه شد و این پیشنهادات حتی قبل از آغاز گفتگوها به معاون اشتون ارائه شد موضوع چهارم این بود که در بحث حقوق و تکالیف، جمهوری اسلامی به هیچ عنوان نمی پذیرد که یک استثنا باشد و از حقوقش کاسته شود یا بیش از ان پی تی تکالیفی به او تحمیل شود. بنابراین اگر بحث هایی در این خصوص مطرح میشود باید بر اساس راههای اعتماد ساز باشد.
وی گفت: آنها در مذاکرات بغداد یک پیشنهاد داشتند و آن بحث غنی سازی 20 درصد جمهوری اسلامی ایران بود که ما پاسخ دادیم بحث فعالیت های 20 درصد زمان دار نیست و ما غنی سازی 20 درصد را در زمان گفتگوها شروع کردیم در حالیکه قبل از آن نامه نوشتیم و تاکید کردیم که حاضربه خرید سوخت هستیم اما شما تبادل را انجام ندادید وامروز بر اساس ظرفیت های ملی خود این کار را انجام داده ایم.
جلیلی تاکید کرد: بر اساس ان پی تی حق غنی سازی اورانیوم حق ایران و هرعضو ان پی تی است و مشکلی برای آن وجود ندارد حتی ممکن است ما برای برخی مصارف دیگر صلح آمیز به غنی سازی بیشتر نیاز داشته باشیم.
دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: در گفتگوهای بغداد جمع بندی آنها این بود که گفتند ما یک موضوع پیشنهاد دادیم و آن غنی سازی 20 درصد ایران است و باید در همان موضوع گفتگو شود که البته ما گفتیم این موضوع را قبول نداریم آنها هشت ساعت با هم گفتگو کردند و در نهایت پذیرفتند که محور گفتگوها همه پیشنهادات مطرح شده دو طرف باشد.
دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: در فاصله 30 روز بعد از گفتگوها قرار شد بنشینیم و 6 موضوع را مطرح کنیم اما معاون خانم اشتون در مکاتبات با آقای باقری طفره رفت و گفت ما حاضریم در موضوع موردنظر خودمان گفتگو کنیم که نامه ای نوشتم و بیان کردم این موضوع گفتگوهای مسکو را به انحراف می کشاند بنابراین تذکر دادم که اگر این گونه باشد نمی توانیم نسبت به گفتگوهای مسکو نگاه روشنی داشته باشیم در پی آن خانم اشتون تلفن زد و در این گفتگوی تلفنی تاکید کردم که باید قبول کنید که جمهوری اسلامی یک نظام مردمسالار است ما توافقاتی که می کنیم به مردم خود بیان می کنیم و در این توافقات جدی هستیم .
وی ادامه داد: در این گفتگو اعلام کردم که من روز چهارشنبه به نمایندگان گزارش می دهم این طور نیست که شما چیزی را بگویید اما به گونه ای دیگر عمل کنید.
جلیلی افزود: در همین گفتگوی تلفنی خانم اشتون قبول کرد که هر 5 موضوع مطرح شده از ایران جزو محور گفتگوهای مسکو باشد. در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: در گفتگوهای پیش رو سه مولفه اقتدار، منطق و ابتکار عمل باید حاکم باشد .
وی گفت: اقتدار جمهوری اسلامی در عرصه های مختلف امروز این ظرفیت را ایجاد کرده که با قدرت از حقوق جمهوری اسلامی دفاع کنیم و منطق جمهوری اسلامی از مولفه های بزر اقددار ماست.
جلیلی تشریح کرد: اینکه آقای ضرغامی گفته بود حاضریم مذاکرات را به صورت مستقیم پخش کنیم نکته ای بود که من هم آنجا مطرح کردم اینکه ما نقطه نظرات خود را بیان کنیم شما هم صحبت های خود را داشته باشید و این افکار عمومی دنیا باشد که قضاوت کند.
دبیر شورای عالی امنیت ملی خاطر نشان کرد: ما باید از ابتکار عمل و ظرفیت های خود به خوبی استفاده کنیم آنچه لازم پیشرفت این گفتگوهاست این است که بدانیم آن چیزی که به پایان رسیده است راهبرد فشار و راهبرد غیر منطقی است زمان برای گفتگو و همکاری شروع شده اگر آنها می خواهند مسیر گفتگو را به صورت موفق تجربه کنند لازمه آن این است که در راهبرد فشار و راهبرد غیر منطقی حرکت نکنند نمی شود از یک طرف در راهبرد خصمانه علیه ملت ایران باشند و از طرف دیگر در راهبرد گفتگو قرار گیرند.
جلیلی تاکید کرد: تجربه 33 سال گذشته نشان داده است که نه ادبیات تهدید و نه گفتگوهای بی فایده و نه راهبرد فشار نمی تواند برای آنها مفید به فایده باشد. آن چیزی که مسلم است آن است که ما غنی سازی برای مصارف صلح آمیز ،حق ملت ایران می دانیم و آژانس نیز تاکنون نتوانسته هیچ ایرادی نسبت به آن بگیرد.